سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یا مهدی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

دین داری و شادی

شادی یک احساس رضایتمندی و خوشایند است که موجب سلامتی جسم و روح انسان می شود. وقتی جسم و روح سالم باشند، بی تردید عقل و خرد نیز عملکردهای سالمی را برای زندگی انسان ها تدارک می بینند.

هر چیزی هم که سبب سلامت روح و جسم انسان باشد و عقل و ذهن او را فعال و پویا نماید که عملکرد آن ها منجر به خرسندی خود و شادی سایر انسان ها بشود، مورد قبول و حمایت دین است. پس با این مقدمه کوتاه می توانیم بگوئیم نه تنها دین مخالف شادی نیست، بلکه حامی و پشتیبان او نیز می باشد، به طور که حضرت علی(ع) می فرمایند:

(المؤمن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه) مومن شادیش در چهره نمایان و اندوهش در دل پنهان است. در این کلام گهربار معلوم می گردد، که ایمان داشتن و مومن بودن، با شاد بودن، همانند دو طرف یک سکه هستند، چرا که مولا نگفته است،حزن و اندوه نمایان باشد بلکه فرموده است: شادی در چهره مؤمن باید هویدا باشد.

بنابراین اگر بگوییم که دین اسلام، دین شادی و نشاط و امید است سخنی به گزاف نگفته ایم. همه دستورات دین زیبای اسلام، منطبق بر فطرت انسان و تأمین کننده صلاح دنیا و آخرت او می باشد، فطرت هم به تحقیق مخالف شادی نیست.

نظر پیشوایان اسلامی درباره شادی

·         نشانه آدمیان بهشتی تبسم همیشگی است. (پیامبر اکرم(ص))

·         هر کس دل مؤمنی را که غم و اندوه دارد، شاد کند، خداوند دل او را در روز قیامت شاد می کند.(امام جواد(ع))

·         خوشحال کردن دل مؤمن از 10 حج با فضیلت تر است.(امام صادق (ع))

با توجه به احادیث و گفته های بالا، به روشنی معلوم می گردد که شادی جزئی از دینداری است و کسی که بتواند به وسیله صفت مثبت شادی که در وجود خود پرورش داده ، دیگری را هم شاد کنددر پیشگاه خداوند از ارج و قرب عظیمی برخوردار خواهد شد؛زیرا شادی واقعی،یعنی لذت بردن از لحظه لحظه زندگی است که با هدف آفرینش انسان که بر آن بالیده است مطابقت تام دارد.